"prudentes et simplices"

Pécsi Református Kollégium Intézményi Információk

2023. június 26-tól július 1-ig voltunk hetedik évfolyamos diákokkal Határtalanul, ahol Erdély híres természeti képződményeivel, történelmi emlékhelyeivel ismerkedtünk meg. A Projekt 2023. június 8-12. zajlott a Magyar Kormány és a Bethlen Gábor Alap finanszírozásával a  Határtalanul projekt keretében. A támogatás összege: 4.999.960 FtFOTODOKUMENTÁCIÓ      hatartalanul logo

Első nap, kirándulásunk leghosszabb és legfárasztóbb napján meglátogattuk Hunyadi János egykori várát a Vajdahunyad várat. Utunkat folytatva távolról megtekinthettük a felhőbe burkolózó Bucsecs-hegységet, majd a nap végén elfoglalhattuk első kényelmes szállásunkat Predeál városka egyik hoteljében, ahol többen riasztást kaptak a telefonjukra medveveszély miatt. Nem volt ok az aggodalomra, biztonságban voltunk a maciktól.

Második nap reggeli után újra buszra szálltunk és a közeli Brassó óvárosában tehettünk egy rövid sétát, ahol megcsodálhattuk az egykori szász város építészeti emlékeit. Napunkat folytatva megáztathattuk lábainkat a Szent Anna-tó enyhet adó habjaiban és a tó partján a lágy fű ölelésében pihenhettünk egy kicsit. Átsétálva a Mohos-láphoz, nagyon sok érdekes dolgot hallottunk az egykori tó és láp kialakulásáról és bemutattak néhány érdekes növény fajt, melyek ezen a területen találhatóak.  Tovább utaztunk a közeli Tusnádfürdőre, ahol megkóstolhattuk a jótékony hatásó borvizet. Maradandó élménnyel távoztuk innen, a csapat nagy része egy életre búcsút mondott az „ízletes” borvíznek.  A nap utolsó programjaként megálltunk Madéfalván, ahol megemlékeztünk a több száz székely életét követelő „madéfalvi veszedelem” eseményéről. Végezetül elfoglaltuk korondi szállásunkat, ahol három éjszakát tölthettünk és két napon keresztül innen tettünk csillagtúrát a közeli helyszínekhez.

Harmadik nap újratervezéssel kezdtünk, felcseréltük a két nap programját az esős időjárás miatt. Első állomásunkon a Parajdi-sóbánya hűvös rejtekében „bányászhattunk” kősót és másfél órát eltöltve érezhettük a hely jótékony hatásait. A bányából felérkezve folytattuk utunkat a Gyilkos-tóhoz, mely után a Békás-szoroson sétálhattunk végig és eljuthattunk a történelmi jelentőségű „Ezeréves határhoz” is. Szállásunkra visszaindulva menet közben megálltunk a gyergyószentmiklósi Szent Anna Gyermekotthonban, ahová a gyerekek által összegyűjtött kis csomagot adományoztuk. Sajnos a otthonban élő gyerekekkel nem tudtunk megismerkedni, mert valamennyien táborban voltak, azért egy nevelőtől tájékoztatást kaptunk az itt folyó életről.

Negyedik napon nyugat felé vettük az irány és Petőfi Sándor életének utolsó helyszíneit látogattuk meg. Elsőként székelykeresztúron álltunk meg. Petőfi a Gyárfás-kúria kertjében egy körtefa alatt töltötte utolsó vacsoráját. Az emlékhelyen megőrizték ez eredeti fa maradványait és az évtizedek során a régi fa maradványaiból oltottak be új körtefába. Egy helyszínen láthattuk a múltat, a jelent és a sarjadozó jövőt, mely méltóképpen emlékezik a költőről. Utunk folytatásaként megálltunk Petőfi Sándor emlékművénél Fehéregyháza határában. A program további részében kisebb sétát tettünk Segesvár óvárosában, ahol megnéztük az óratornyot, felsétálhattunk a fedett diáklépcsőn. Segesvárt elhagyva Székelyudvarhely belvárosában ismerhettük meg a nevezetességeket, majd Szejkefürdőn a székelykapuk közt felsétálva tiszteletünket tettük Orbán Balázs sírjánál. A nap zárásaként Farkaslakán Tamási Áron sírjánál is fejet hajtottunk.

Ötödik nap reggelén korondi szállásunkat elhagyva Szovátán körbe jártuk a Medve-tavat. Itt előadást hallottunk a kétféle forrásról, amelyek gyógyvízzé tették. Marosvásárhely városa volt a következő állomás, ahol bemehettünk a Kultúrpalotába. Elsétáltunk a Teleki tékához, majd a Bolyaiak szobránál megemlékeztünk tudós múltjukról. A nap további részében egy hosszú séta keretében a Tordai-hasadékot fedeztük fel. Egy örök emlék marad számunkra a nagy köveken ülve hallgatni az alattunk zubogó patak nyugtató hangját. Utunkat Torockón zártuk, ahol a szállás elfoglalása és vacsora után sétát tehettünk a faluban, illetve egy bátor kis csapat „támadást” kísérelt meg a Székelykőre, igaz nem a legtetejére, de az elért cél is fenséges látványt nyújtott számunkra.

Az utolsó, hatodik nap Kolozsvár volt a cél. Ellátogattunk a Farkas utcai Református templomhoz. Mátyás király nyomdokain haladtunk, szülőházától egészen a Mátyás szobor csoportig. Mátyás szülőházánál kihelyezett történelemóra keretében megismertük Kolozsvár történetét, s hogy miként kapcsolódik Mátyás a városhoz. A főtéren lévő templom tornyába is felmehettünk és megcsodálhattuk a kolozsvári panorámát. Hazafelé tartva Körösfőn megálltunk a még patakként csordogáló Körös partján és megnéztük a helyi református templomot. A program zárásaként Nagyvárad belvárosában tehettünk egy kisebb kirándulást, ahol az épített örökség ámított el bennünket. Éjfél körül érkeztünk meg Pécsre a Refihez, ahonnan mindenki fáradtan, de élményekkel telve indulhatott haza.

logo határontúli

Pécsi Református Kollégium Intézményi Információk

Lábléc Logo

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: titkarsag@refipecs.hu

"prudentes et simplices"

logo határontúli

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.