"prudentes et simplices"

Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma

Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma

Hogyan lesz a hétfőből péntek? Mi köze Columbo feleségének a Refi diakóniai programjához? Minderre választ kaphattunk a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumának bázisintézményi napján május 7-én. A szakmai alkalmon az iskola tizenöt éve működő, országosan is egyedülálló programját mutatták be az érdeklődőknek.

 Hányféleképpen lehet szeretni? Ezzel a címmel rendezett bázisintézményi napot a Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma, a Református Pedagógiai Intézet és az Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központja. Az alkalmon az intézmény diakóniai programját mutatták be. Ennek keretében teljesítik a refis diákok a kötelező ötven órás közösségi szolgálatot.

Mint Columbo felesége

„Tanuljatok meg jót cselekedni.” Ézsaiás első könyvének 17. versével köszöntötte az érdeklődőket Molnár Péter, a Refi igazgatója, aki elmondta, az Ige reflektál a diakóniai programra: a diákok tizenöt éve tanulják és cselekszik az Isten iránti felebaráti szeretetet. Molnár Péter kiemelte: meghatározó élmény a fiatalok számára ez a szolgálat.

„Mert mi az élő Isten temploma vagyunk, ahogyan Isten mondta: Közöttük fogtok lakni és járni, Istenük leszek, és ők azén népem lesznek.” Pál korinthusiakhoz írt második levele 6. fejezetének 16. verséből olvasta fel az Igét Komor Csaba lelkipásztor, aki kiemelte: fontos, hogy merjünk kilépni a számunkra biztonságot jelentő térből. Isten nem arra kér, hogy templomokat építsünk, hanem arra, hogy észrevegyük: az élő Isten templomai vagyunk. Ez nem mindig könnyű. A cél, hogy karbantartsuk életünket, közösségeinket, melyben legnagyobb segítőnk az Isten. „Fontos, hogy mi magunk akarjunk Isten templomaként közösséget alkotni. Nagy lehetőség a refis diákok számára, hogy kiléphetnek a komfortot jelentő falak közül, és találkozhatnak olyan emberekkel, akik a közösségformálásra buzdítanak, és ebben felfedezhetik az Isten tervét. Isten újra és újra tanítani kíván bennünket” – helyezte az egybegyűltek szívére a lelkipásztor.

„Saját pedagógusaink számára kicsit olyan ez a program, mint Columbo felesége” – utalt köszöntőjében Sümegi Péterné főigazgató-helyettes, a program koordinátora arra, hogy a diakónia az intézmény falain kívül működik, ezért a pedagógusok keveset tudnak róla. Az országosan is egyedi és különleges jó gyakorlatot, Farkas Zita támogatásával koordinálja Sümegi Péterné, aki elmondta: folyamatosan bővül a partnerkör és a feladatok száma. 

„A hétfő felér a péntekkel”

A Máltai Szeretetszolgálat két éve új programmal vesz részt a Refi diakóniai programjában. „Segíteni csak jól szabad.” – Kozma Imre atya gondolatával nyitotta előadását Bárány Miklós, a Málta Szeretetszolgálat szakmai munkatársa, aki elmondta: ezt az irányt képviselik a szolgálatukban. Kifejtette: módszertanuk az ötven óra hasznos eltöltésére koncentrál. Saját, diákkori rossz élményeit felelevenítve mutatott rá, hogy számos gyakorlati tapasztalat alapján dolgoztak ki egy olyan programot, ahol a fiatalok megismerhetik az őket körülvevő világot, látókörük szélesedhet, szemléletük formálódhat, kerülve a monotonitást. Fontos szempont a gyakorlatiasság, a cselekvés alapú tanulás, és hogy segítséget nyújtsanak a pályaorientációban.

Koós Krisztina, a Máltai Szeretetszolgálat vezetője őszintén beszélt arról, milyen nehéz megfogni a kamaszokat. Fontos cél volt a program összeállításakor, hogy ne legyen unalmas. „Igyekeztünk laza, mégis szigorú keretek közé szervezni a programot. Mi nagyon rugalmasan dolgozunk. Van a munka, a feladat, amit meg kell oldani, de ezt vidáman, szeretettel tesszük” – fogalmazott.

Bárány Miklós a programjuk ismertetése kapcsán elmondta, nagy hangsúlyt helyeznek az érzékenyítésre, komplex drámapedagógiai módszerekkel. „Ez azért fontos, hogy a terepgyakorlaton tapasztaltakat a helyére tudják tenni magukban a diákok. A terepgyakorlat három részből áll: intézménylátogatásból, a szegregátumok helyszíni megismeréséből és bekapcsolódnak a fiatalok a mindennapi munkákba is. A programban nagy hangsúlyt fektetnek a reflexióra, az előítéletek lebontására.A diákok betekintést kaphatnak a teljes intézményrendszer működésébe: megismerkedhetnek a fogyatékkal élők, és a hajléktalanok ellátásával, az idősotthon és a fejlesztőiskola működésével, valamint a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával is. 

Bárány Miklós beszámolt a diákok visszajelzéseiről is, akik azt tartották a program legizgalmasabb elemének, amikor maguk is aktívan részt vehettek a szolgálatban, például, amikor pécsi élelmiszerboltokban a máltás kollégákkal együtt gyűjtöttek adományokat. „Nekem a hétfő felér a péntekkel, annyira vártam mindig az alkalmakat” – fogalmazta meg az egyik diák az érzéseit a programmal kapcsolatban. Bárány Miklós kiemelte: A diakónia kapcsán a fiatalok megismerhetik egy nagyobb szervezet működését, ami segítséget nyújthat a munka világába való kilépésben. „A csoda a cselekvő emberrel és nem a csodaváróval történik” – beszámolóját Kozma Imre atya szavaival zárta a szakember. 

„Szerelem-projekt”

Szűcs Bernadett, a „Fogd A Kezem Alapítvány” szakmai munkatársa elmondta: az alapítvány a nagykorú fogyatékkal élőknek nyújt segítséget. Öt különböző kézműves0859 műhelyben enyhe és középsúlyos értelmi fejlődésükben akadályozott fiatalokkal foglalkoznak. Emellett lakóotthont is működtetnek, támogatott lakhatással és délutáni szabadidős foglalkozásokkal is segítenek.

A diákok és a sérült fiatalok közötti kapcsolat a gyertyaöntő foglalkozáson kezdődik, ahol könnyed és oldott hangulatban telik a munka. „Ez volt a kedvenc műhelyük, sok barátság kötődött itt. Az egyik diákot olyan mélyen érintették az itt tapasztaltak, hogy azt mondta: a későbbiekben lehet, hogy ezen a területen szeretne dolgozni, ebbe az irányba tanulna tovább” – elevenítette fel az egyik refis elhatározását Szűcs Bernadett, aki elmondta, a diákok nagyon sokat adnak a pozitív energiájukkal és a beszélgetésekkel a sérült fiataloknak.

Magda Fruzsina, volt refisként még diákéveiben vett részt a diakóniai szolgálatban, ma már a „Fogd A Kezem Alapítvány” tapasztalati szakértőjeként tartott beszámolót a bázisintézményi napon. Refisként ennél a szervezetnél töltötte az ötven órás közösségi szolgálatát. Az egyik fiatal olyan nagy hatást gyakorolt rá, hogy akkor döntötte el, ezen a pályán szeretne dolgozni. „Számomra ez egy „szerelem-projekt”, ahova ma is szívesen visszatérek, amellett, hogy elindíthattam saját művészetterápiás kurzusomat az egyetemen.”

„A bizonytalanban is bízni kell.”

0879A szakmai napra két fiatal érkezett a "Kerek Világ Alapítványtól", akik interaktív érzékenyítő foglalkozást tartottak, Herczeg Zsuzsa rehabilitációs mentor és tanácsadó kíséretében. Almádi Evelin születése óta látássérültként él: az inkubátorban, orvosi műhiba miatt veszítette el látását. Az általános iskolát speciális intézményben végezte, de a gimnáziumban már integrált oktatásban vett részt. Ezután Pécsen végzett szociális munkás szakon, ezt követően kezdett a „Kerek Világ Alapítványál” dolgozni. Mint mondta, szeret futni, túrázni, és kerékpározni, olvasni, és a barátaival lenni. A futásban egy sporttársa segíti, akivel gyakorlatilag össze vannak kötve, és menet közben folyamatosan jelzi, mire figyeljen. Kerékpározni tandembiciklin szokott. Evelin azt is elárulta: nem szeret segítséget kérni. „Felajánlott segítséget könnyebb elfogadni, mint kérni” – mondta. Amikor a résztvevők arról kérdezték, hogyan dönti el, hogy kihez fordul oda az utcán, azt válaszolta: „A bizonytalanban is bízni kell.”

Oláh Balázs tolószékben él, túlmozgásos mozgássérült. Születésekor oxigénhiány lépett fel, emiatt sérült a beszédközpontja. Iskoláit integrált oktatásban végezte, informatikusként dolgozik az alapítványnál, valamint érzékenyítő órákon vesz részt. Egy éve él támogatott lakhatásban, amelynek köszönhetően sokat fejlődött az önellátás területén. Hobbija a természetjárás, túrázás, melyben ép társaik segítik.

Evelin és Balázs különböző helyzetgyakorlatokon keresztül – a résztvevők bevonásával - mutatták be, hogyan lehet jól segíteni egy-egy adott szituációban.

Ahol mindenki nyer

Fonyóné Rákos Veronika, a Dr. Szántó László Szeretetotthon szakmai munkatársa az intézményt bemutatva elmondta: nyitottság, rugalmasság és személyközpontúság jellemzi az otthont, ahol arra törekszenek, hogy alakók a lehető legnagyobb önállóságban élhessék az életüket. Két éves az intézmény és a gimnáziumi diakónia közötti kapcsolat. A programban fontosak a keretek és a határok: a diákok nem találkozhatnak a tisztálkodással vagy elhunyt lakó ellátásával. „Ez azért fontos, hogy biztonságos legyen a közeg, ahova érkeznek” – hangsúlyozta Fonyóné Rákos Veronika. A diákok többek között bekapcsolódhatnak a nőnapi köszöntésbe, a mézeskalácssütésbe, a karácsonyi műsor dekorációjának készítésébe, különböző játékokba, ünnepekbe, fontos alkalmakba, születésnapi köszöntésekbe, közös főzésekbe, de egyéni beszélgetésekben is részt vesznek, mindemellett az online eszközhasználatban is segítik az időseket. „Ebben a programban mindenki nyer: a lakók, a munkatársak – minket is megmozgat a fiatalok jelenléte – és hisszük, hogy a diákok batyujába pakolunk olyan dolgokat, amelyek egyszer a helyükre kerülnek” – zárta előadását a szakember.

A Pécsi Református Kollégium Óvodája a kezdetektől a program partnere. „Minden évben felmerül, hogyan tudnánk még hatékonyabban támogatni a fiatalokat abban, hogy a0893 segítő magatartást minél jobban a magukévá tegyék” – mondta Babocsánné Katona Ágnes tagintézmény-vezető. Az óvodásokra való tekintettel egy-egy csoport munkájában három vagy négy diák vehet részt egyszerre. A fiatalok bekapcsolódhatnak a beszélgetésekbe, játékokba, foglalkozásokba, barkácsolásokba, gondozási feladatokba. Láthatják, tanulhatják és alkalmazhatják a szeretetnyelveket, mint a minőségi időt, testi érintést és elismerő szavakat. A tervek között szerepel, hogy a diakóniai munka kiegészüljön egy kétalkalmas reflektív beszélgetéssel. Emellett a jövőben drámapedagógiai játékokkal segítenék elmélyíteni és feldolgozni a tapasztalatokat.

Gombos Brigitta, a gimnázium angoltanára „A Lélek gyümölcsei értékei a szociális kompetencia tükrében” című kutatását és annak eredményét mutatta be a szakmai napon. „Mennyire tudja közvetíteni a diakóniai program azokat az értékeket, amelyeket az iskola is képvisel?” – erre a kérdésre keresett választ a projektben. Az alapvető keresztyén értékekre építette a kutatást: szeretet, öröm, békeség, szívesség, jóság, hűség, szelídség. Arra volt kíváncsi, mennyire segítette a program az ezekhez köthető szociális készségek kialakulását. A kutatást kérdőív segítségével végezte. Azokat a diákokat szólította meg, akik részt vettek a diakóniai programban. A kutatási eredmény szerint a diakóniai szolgálatfejleszti a diákok szociális érzékenységét, a tapasztalatszerzés során. A program fejlesztőleg hatott a fiatalok szociális és érzelmi képességeire. Mindez érettebbé teheti a tanulókat és segítheti az eredményesebb boldogulásukat a jövőben.

Délután úgynevezett Fórumszínházat tartottak. Ezt Az elnyomottak színházának is nevezik, amit egy-egy alávetett társadalmi csoport megerősítésére használnak. Két adott0912 szituációt játszottak el a résztvevők bevonásával. Az egyikben a vak Evelinnek kellett szembesülnie azzal, hogy osztályfőnöke nem segítette egy olyan helyzetben, ahol osztálytársai ellene fordultak. A másik szituációban a mozgássérült Balázs találkozott egy állásinterjún egy olyan HR-essel, aki a munka elvégzésére a fogyatékossága miatt nem tartotta alkalmasnak. Mindkét jelenetet kétszer játszották el. A második alkalommal a résztvevők megállíthatták a jelenetet, és javaslatot tehettek a párbeszéd más irányú folytatására. A cél az volt, hogy egy megnyugtató végkifejlet alakuljon ki. 

Az alkalom végén Schauermann Tamás coach segített a nap során hallottak feldolgozásában. A záró foglalkozáson a programban résztvevő szakemberek, a pedagógusok és a projekt felelősei közösen vitatták meg a nap során felmerült kérdéseket. Így sor került olyan témafelvetésre, amely egymás jó gyakorlatainak átvételét tűzte ki célul, vagy épp a projekt tovább-gondolására irányult. A nap tanúságaként közösen fogalmazták meg a résztvevők, hogy a program sikerességében nagy szerepe van a személyes, szakmai kapcsolatoknak, az ösztönző támogatásnak, amely hajtóerőt jelent. A diákok és a projekt kapcsán megfogalmazták: a Refi diakóniai programja olyan hatással van a fiatalokra, amely az iskolai keretek között nem érhető el, lenyomata viszont az intézményben is érezhető. 

0829
0829
0834
0834
0838
0838
0839
0839
0841
0841
0842
0842
0843
0843
0847
0847
0849
0849
0851
0851
0855
0855
0857
0857
0858
0858
0859
0859
0866
0866
0870
0870
0874
0874
0878
0878
0879
0879
0884
0884
0885
0885
0893
0893
0894
0894
0897
0897
0899
0899
0903
0903
0907
0907
0908
0908
0909
0909
0910
0910
0912
0912
0916
0916
0917
0917
0918
0918
0922
0922
0924
0924
0929
0929
0931
0931
0934
0934
0935
0935

Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma

Lábléc Logo

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: kozepiskola@refipecs.hu

Tel.: +36-72-210-800

Oktatási azonosító

Az intézmény OM azonosítója:

027413

Pécsi Református Kollégium

"prudentes et simplices"

Hogyan lesz a hétfőből péntek? Mi köze Columbo feleségének a Refi diakóniai programjához? Minderre választ kaphattunk a Pécsi Református Kollégium Gimnáziumának bázisintézményi napján május 7-én. A szakmai alkalmon az iskola tizenöt éve működő, országosan is egyedülálló programját mutatták be az érdeklődőknek.

 Hányféleképpen lehet szeretni? Ezzel a címmel rendezett bázisintézményi napot a Pécsi Református Kollégium Gimnáziuma, a Református Pedagógiai Intézet és az Oktatási Hivatal Pécsi Pedagógiai Oktatási Központja. Az alkalmon az intézmény diakóniai programját mutatták be. Ennek keretében teljesítik a refis diákok a kötelező ötven órás közösségi szolgálatot.

Mint Columbo felesége

„Tanuljatok meg jót cselekedni.” Ézsaiás első könyvének 17. versével köszöntötte az érdeklődőket Molnár Péter, a Refi igazgatója, aki elmondta, az Ige reflektál a diakóniai programra: a diákok tizenöt éve tanulják és cselekszik az Isten iránti felebaráti szeretetet. Molnár Péter kiemelte: meghatározó élmény a fiatalok számára ez a szolgálat.

„Mert mi az élő Isten temploma vagyunk, ahogyan Isten mondta: Közöttük fogtok lakni és járni, Istenük leszek, és ők azén népem lesznek.” Pál korinthusiakhoz írt második levele 6. fejezetének 16. verséből olvasta fel az Igét Komor Csaba lelkipásztor, aki kiemelte: fontos, hogy merjünk kilépni a számunkra biztonságot jelentő térből. Isten nem arra kér, hogy templomokat építsünk, hanem arra, hogy észrevegyük: az élő Isten templomai vagyunk. Ez nem mindig könnyű. A cél, hogy karbantartsuk életünket, közösségeinket, melyben legnagyobb segítőnk az Isten. „Fontos, hogy mi magunk akarjunk Isten templomaként közösséget alkotni. Nagy lehetőség a refis diákok számára, hogy kiléphetnek a komfortot jelentő falak közül, és találkozhatnak olyan emberekkel, akik a közösségformálásra buzdítanak, és ebben felfedezhetik az Isten tervét. Isten újra és újra tanítani kíván bennünket” – helyezte az egybegyűltek szívére a lelkipásztor.

„Saját pedagógusaink számára kicsit olyan ez a program, mint Columbo felesége” – utalt köszöntőjében Sümegi Péterné főigazgató-helyettes, a program koordinátora arra, hogy a diakónia az intézmény falain kívül működik, ezért a pedagógusok keveset tudnak róla. Az országosan is egyedi és különleges jó gyakorlatot, Farkas Zita támogatásával koordinálja Sümegi Péterné, aki elmondta: folyamatosan bővül a partnerkör és a feladatok száma. 

„A hétfő felér a péntekkel”

A Máltai Szeretetszolgálat két éve új programmal vesz részt a Refi diakóniai programjában. „Segíteni csak jól szabad.” – Kozma Imre atya gondolatával nyitotta előadását Bárány Miklós, a Málta Szeretetszolgálat szakmai munkatársa, aki elmondta: ezt az irányt képviselik a szolgálatukban. Kifejtette: módszertanuk az ötven óra hasznos eltöltésére koncentrál. Saját, diákkori rossz élményeit felelevenítve mutatott rá, hogy számos gyakorlati tapasztalat alapján dolgoztak ki egy olyan programot, ahol a fiatalok megismerhetik az őket körülvevő világot, látókörük szélesedhet, szemléletük formálódhat, kerülve a monotonitást. Fontos szempont a gyakorlatiasság, a cselekvés alapú tanulás, és hogy segítséget nyújtsanak a pályaorientációban.

Koós Krisztina, a Máltai Szeretetszolgálat vezetője őszintén beszélt arról, milyen nehéz megfogni a kamaszokat. Fontos cél volt a program összeállításakor, hogy ne legyen unalmas. „Igyekeztünk laza, mégis szigorú keretek közé szervezni a programot. Mi nagyon rugalmasan dolgozunk. Van a munka, a feladat, amit meg kell oldani, de ezt vidáman, szeretettel tesszük” – fogalmazott.

Bárány Miklós a programjuk ismertetése kapcsán elmondta, nagy hangsúlyt helyeznek az érzékenyítésre, komplex drámapedagógiai módszerekkel. „Ez azért fontos, hogy a terepgyakorlaton tapasztaltakat a helyére tudják tenni magukban a diákok. A terepgyakorlat három részből áll: intézménylátogatásból, a szegregátumok helyszíni megismeréséből és bekapcsolódnak a fiatalok a mindennapi munkákba is. A programban nagy hangsúlyt fektetnek a reflexióra, az előítéletek lebontására.A diákok betekintést kaphatnak a teljes intézményrendszer működésébe: megismerkedhetnek a fogyatékkal élők, és a hajléktalanok ellátásával, az idősotthon és a fejlesztőiskola működésével, valamint a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásával is. 

Bárány Miklós beszámolt a diákok visszajelzéseiről is, akik azt tartották a program legizgalmasabb elemének, amikor maguk is aktívan részt vehettek a szolgálatban, például, amikor pécsi élelmiszerboltokban a máltás kollégákkal együtt gyűjtöttek adományokat. „Nekem a hétfő felér a péntekkel, annyira vártam mindig az alkalmakat” – fogalmazta meg az egyik diák az érzéseit a programmal kapcsolatban. Bárány Miklós kiemelte: A diakónia kapcsán a fiatalok megismerhetik egy nagyobb szervezet működését, ami segítséget nyújthat a munka világába való kilépésben. „A csoda a cselekvő emberrel és nem a csodaváróval történik” – beszámolóját Kozma Imre atya szavaival zárta a szakember. 

„Szerelem-projekt”

Szűcs Bernadett, a „Fogd A Kezem Alapítvány” szakmai munkatársa elmondta: az alapítvány a nagykorú fogyatékkal élőknek nyújt segítséget. Öt különböző kézműves0859 műhelyben enyhe és középsúlyos értelmi fejlődésükben akadályozott fiatalokkal foglalkoznak. Emellett lakóotthont is működtetnek, támogatott lakhatással és délutáni szabadidős foglalkozásokkal is segítenek.

A diákok és a sérült fiatalok közötti kapcsolat a gyertyaöntő foglalkozáson kezdődik, ahol könnyed és oldott hangulatban telik a munka. „Ez volt a kedvenc műhelyük, sok barátság kötődött itt. Az egyik diákot olyan mélyen érintették az itt tapasztaltak, hogy azt mondta: a későbbiekben lehet, hogy ezen a területen szeretne dolgozni, ebbe az irányba tanulna tovább” – elevenítette fel az egyik refis elhatározását Szűcs Bernadett, aki elmondta, a diákok nagyon sokat adnak a pozitív energiájukkal és a beszélgetésekkel a sérült fiataloknak.

Magda Fruzsina, volt refisként még diákéveiben vett részt a diakóniai szolgálatban, ma már a „Fogd A Kezem Alapítvány” tapasztalati szakértőjeként tartott beszámolót a bázisintézményi napon. Refisként ennél a szervezetnél töltötte az ötven órás közösségi szolgálatát. Az egyik fiatal olyan nagy hatást gyakorolt rá, hogy akkor döntötte el, ezen a pályán szeretne dolgozni. „Számomra ez egy „szerelem-projekt”, ahova ma is szívesen visszatérek, amellett, hogy elindíthattam saját művészetterápiás kurzusomat az egyetemen.”

„A bizonytalanban is bízni kell.”

0879A szakmai napra két fiatal érkezett a "Kerek Világ Alapítványtól", akik interaktív érzékenyítő foglalkozást tartottak, Herczeg Zsuzsa rehabilitációs mentor és tanácsadó kíséretében. Almádi Evelin születése óta látássérültként él: az inkubátorban, orvosi műhiba miatt veszítette el látását. Az általános iskolát speciális intézményben végezte, de a gimnáziumban már integrált oktatásban vett részt. Ezután Pécsen végzett szociális munkás szakon, ezt követően kezdett a „Kerek Világ Alapítványál” dolgozni. Mint mondta, szeret futni, túrázni, és kerékpározni, olvasni, és a barátaival lenni. A futásban egy sporttársa segíti, akivel gyakorlatilag össze vannak kötve, és menet közben folyamatosan jelzi, mire figyeljen. Kerékpározni tandembiciklin szokott. Evelin azt is elárulta: nem szeret segítséget kérni. „Felajánlott segítséget könnyebb elfogadni, mint kérni” – mondta. Amikor a résztvevők arról kérdezték, hogyan dönti el, hogy kihez fordul oda az utcán, azt válaszolta: „A bizonytalanban is bízni kell.”

Oláh Balázs tolószékben él, túlmozgásos mozgássérült. Születésekor oxigénhiány lépett fel, emiatt sérült a beszédközpontja. Iskoláit integrált oktatásban végezte, informatikusként dolgozik az alapítványnál, valamint érzékenyítő órákon vesz részt. Egy éve él támogatott lakhatásban, amelynek köszönhetően sokat fejlődött az önellátás területén. Hobbija a természetjárás, túrázás, melyben ép társaik segítik.

Evelin és Balázs különböző helyzetgyakorlatokon keresztül – a résztvevők bevonásával - mutatták be, hogyan lehet jól segíteni egy-egy adott szituációban.

Ahol mindenki nyer

Fonyóné Rákos Veronika, a Dr. Szántó László Szeretetotthon szakmai munkatársa az intézményt bemutatva elmondta: nyitottság, rugalmasság és személyközpontúság jellemzi az otthont, ahol arra törekszenek, hogy alakók a lehető legnagyobb önállóságban élhessék az életüket. Két éves az intézmény és a gimnáziumi diakónia közötti kapcsolat. A programban fontosak a keretek és a határok: a diákok nem találkozhatnak a tisztálkodással vagy elhunyt lakó ellátásával. „Ez azért fontos, hogy biztonságos legyen a közeg, ahova érkeznek” – hangsúlyozta Fonyóné Rákos Veronika. A diákok többek között bekapcsolódhatnak a nőnapi köszöntésbe, a mézeskalácssütésbe, a karácsonyi műsor dekorációjának készítésébe, különböző játékokba, ünnepekbe, fontos alkalmakba, születésnapi köszöntésekbe, közös főzésekbe, de egyéni beszélgetésekben is részt vesznek, mindemellett az online eszközhasználatban is segítik az időseket. „Ebben a programban mindenki nyer: a lakók, a munkatársak – minket is megmozgat a fiatalok jelenléte – és hisszük, hogy a diákok batyujába pakolunk olyan dolgokat, amelyek egyszer a helyükre kerülnek” – zárta előadását a szakember.

A Pécsi Református Kollégium Óvodája a kezdetektől a program partnere. „Minden évben felmerül, hogyan tudnánk még hatékonyabban támogatni a fiatalokat abban, hogy a0893 segítő magatartást minél jobban a magukévá tegyék” – mondta Babocsánné Katona Ágnes tagintézmény-vezető. Az óvodásokra való tekintettel egy-egy csoport munkájában három vagy négy diák vehet részt egyszerre. A fiatalok bekapcsolódhatnak a beszélgetésekbe, játékokba, foglalkozásokba, barkácsolásokba, gondozási feladatokba. Láthatják, tanulhatják és alkalmazhatják a szeretetnyelveket, mint a minőségi időt, testi érintést és elismerő szavakat. A tervek között szerepel, hogy a diakóniai munka kiegészüljön egy kétalkalmas reflektív beszélgetéssel. Emellett a jövőben drámapedagógiai játékokkal segítenék elmélyíteni és feldolgozni a tapasztalatokat.

Gombos Brigitta, a gimnázium angoltanára „A Lélek gyümölcsei értékei a szociális kompetencia tükrében” című kutatását és annak eredményét mutatta be a szakmai napon. „Mennyire tudja közvetíteni a diakóniai program azokat az értékeket, amelyeket az iskola is képvisel?” – erre a kérdésre keresett választ a projektben. Az alapvető keresztyén értékekre építette a kutatást: szeretet, öröm, békeség, szívesség, jóság, hűség, szelídség. Arra volt kíváncsi, mennyire segítette a program az ezekhez köthető szociális készségek kialakulását. A kutatást kérdőív segítségével végezte. Azokat a diákokat szólította meg, akik részt vettek a diakóniai programban. A kutatási eredmény szerint a diakóniai szolgálatfejleszti a diákok szociális érzékenységét, a tapasztalatszerzés során. A program fejlesztőleg hatott a fiatalok szociális és érzelmi képességeire. Mindez érettebbé teheti a tanulókat és segítheti az eredményesebb boldogulásukat a jövőben.

Délután úgynevezett Fórumszínházat tartottak. Ezt Az elnyomottak színházának is nevezik, amit egy-egy alávetett társadalmi csoport megerősítésére használnak. Két adott0912 szituációt játszottak el a résztvevők bevonásával. Az egyikben a vak Evelinnek kellett szembesülnie azzal, hogy osztályfőnöke nem segítette egy olyan helyzetben, ahol osztálytársai ellene fordultak. A másik szituációban a mozgássérült Balázs találkozott egy állásinterjún egy olyan HR-essel, aki a munka elvégzésére a fogyatékossága miatt nem tartotta alkalmasnak. Mindkét jelenetet kétszer játszották el. A második alkalommal a résztvevők megállíthatták a jelenetet, és javaslatot tehettek a párbeszéd más irányú folytatására. A cél az volt, hogy egy megnyugtató végkifejlet alakuljon ki. 

Az alkalom végén Schauermann Tamás coach segített a nap során hallottak feldolgozásában. A záró foglalkozáson a programban résztvevő szakemberek, a pedagógusok és a projekt felelősei közösen vitatták meg a nap során felmerült kérdéseket. Így sor került olyan témafelvetésre, amely egymás jó gyakorlatainak átvételét tűzte ki célul, vagy épp a projekt tovább-gondolására irányult. A nap tanúságaként közösen fogalmazták meg a résztvevők, hogy a program sikerességében nagy szerepe van a személyes, szakmai kapcsolatoknak, az ösztönző támogatásnak, amely hajtóerőt jelent. A diákok és a projekt kapcsán megfogalmazták: a Refi diakóniai programja olyan hatással van a fiatalokra, amely az iskolai keretek között nem érhető el, lenyomata viszont az intézményben is érezhető. 

0829
0829
0834
0834
0838
0838
0839
0839
0841
0841
0842
0842
0843
0843
0847
0847
0849
0849
0851
0851
0855
0855
0857
0857
0858
0858
0859
0859
0866
0866
0870
0870
0874
0874
0878
0878
0879
0879
0884
0884
0885
0885
0893
0893
0894
0894
0897
0897
0899
0899
0903
0903
0907
0907
0908
0908
0909
0909
0910
0910
0912
0912
0916
0916
0917
0917
0918
0918
0922
0922
0924
0924
0929
0929
0931
0931
0934
0934
0935
0935

Elérhetőségek

Cím: 7630 Pécs Engel János utca 15.

Email: kozepiskola@refipecs.hu

Tel.: +36-72-210-800